Data wydarzenia: 25 stycznia 1947

Ocena u偶ytkownik贸w:聽5聽/聽5

 
 Cathode-ray tube amusement device

饾槥饾樅饾槸饾槩饾槶饾槩饾樆饾槮饾槵 饾槬饾槹饾樀饾樅饾槫饾樆饾樅 饾樁饾槼饾樆膮饾槬饾樆饾槮饾槸饾槳饾槩, 饾樃 饾槵饾樀贸饾槼饾樅饾槷 饾槷饾槹偶饾槸饾槩 饾槰饾槼饾槩膰. 饾槑饾槼饾槩 饾槷饾槩 饾樀饾槩饾槵饾槳 饾槫饾槱饾槩饾槼饾槩饾槵饾樀饾槮饾槼, 偶饾槮 饾樃饾樅饾槷饾槩饾槰饾槩 饾槾饾樀饾槩饾槼饾槩饾槸饾槸饾槹艣饾槫饾槳 饾槳 饾樁饾槷饾槳饾槮饾槴臋饾樀饾槸饾槹艣饾槫饾槳 饾樃 饾槴饾槮饾槴 饾槰饾槼饾槩饾槸饾槳饾樁 饾槶饾樁饾槪 饾槹饾槪饾槾艂饾樁饾槬饾樆饾槮 饾樁饾槼饾樆膮饾槬饾樆饾槮饾槸饾槳饾槩, 饾樆饾槩 饾槺饾槹饾槷饾槹饾槫膮 饾槵饾樀贸饾槼饾槮饾槰饾槹 饾樀饾槹饾槫饾樆饾樅 饾槾饾槳臋 饾槰饾槼饾槩. 饾槣饾槷饾槳饾槮饾槴臋饾樀饾槸饾槹艣饾槫饾槳 饾槷饾槹偶饾槸饾槩 饾樆饾樃饾槳臋饾槵饾槾饾樆饾樅膰 饾槬饾樆饾槳臋饾槵饾槳 饾槺饾槼饾槩饾槵饾樀饾樅饾槫饾槮, 饾槩 饾槾饾樀饾槩饾槼饾槩饾槸饾槸饾槹艣膰 饾槺饾槼饾樆饾樅饾槫饾樆饾樅饾槸饾槳饾槩 饾槾饾槳臋 饾槬饾槹 饾槾饾樁饾槵饾槫饾槮饾槾饾樁.

饾槥 饾槼饾槮饾槩饾槶饾槳饾樆饾槩饾槫饾槴饾槳 饾樃饾樅饾槸饾槩饾槶饾槩饾樆饾槵饾樁 饾樆饾槩饾槾饾樀饾槹饾槾饾槹饾樃饾槩饾槸饾槹 饾槶饾槩饾槷饾槺臋 饾槮饾槶饾槮饾槵饾樀饾槼饾槹饾槸饾槹饾槺饾槼饾槹饾槷饾槳饾槮饾槸饾槳饾槹饾樃膮 (饾槉饾槩饾樀饾槱饾槹饾槬饾槮-饾槞饾槩饾樅 饾槢饾樁饾槪饾槮 - 饾槉饾槞饾槢), 饾槸饾槩 饾槵饾樀贸饾槼饾槮饾槴 饾槺饾槹饾樃饾槳饾槮饾槼饾樆饾槫饾槱饾槸饾槳 饾槷饾槹偶饾槸饾槩 饾樆饾槹饾槪饾槩饾槫饾樆饾樅膰 艣饾槶饾槩饾槬 饾槺饾槼饾槹饾槷饾槳饾槮饾槸饾槳饾槩 饾槶饾樁饾槪 饾樃饾槳膮饾樆饾槵饾槳 饾槮饾槶饾槮饾槵饾樀饾槼饾槹饾槸贸饾樃. 饾槕饾槮饾槬饾槮饾槸 饾槶饾樁饾槪 饾樃饾槳臋饾槫饾槮饾槴 饾槫饾槮饾槶贸饾樃, 饾樀饾槩饾槵饾槳饾槫饾槱 饾槴饾槩饾槵 饾槸饾槩 饾槺饾槼饾樆饾樅饾槵艂饾槩饾槬 饾樆饾槬饾槴臋饾槫饾槳饾槩 饾槾饾槩饾槷饾槹饾槶饾槹饾樀贸饾樃, 饾槴饾槮饾槾饾樀 饾樁饾槷饾槳饾槮饾槾饾樆饾槫饾樆饾槩饾槸饾樅饾槫饾槱 饾槸饾槩 饾槫饾樆饾槹饾槶饾槮 饾樀饾樁饾槪饾樅, 饾槩 饾槮饾槶饾槮饾槷饾槮饾槸饾樀饾樅 饾槾饾樀饾槮饾槼饾樁饾槴膮饾槫饾槮 饾槾膮 饾槬饾槹饾槾饾樀臋饾槺饾槸饾槮 饾槬饾槶饾槩 饾槰饾槼饾槩饾槫饾樆饾槩, 饾槩饾槪饾樅 饾槷贸饾槰艂 饾槷饾槩饾槸饾槳饾槺饾樁饾槶饾槹饾樃饾槩膰 艣饾槶饾槩饾槬饾槮饾槷 饾槶饾樁饾槪 饾槺饾槹饾樆饾樅饾槫饾槴膮 饾槺饾槼饾槹饾槷饾槳饾槮饾槸饾槳饾槩 饾槵饾樀贸饾槼饾樅 饾槩饾樁饾樀饾槹饾槷饾槩饾樀饾樅饾槫饾樆饾槸饾槳饾槮 饾槺饾槼饾樆饾槮饾槾饾樁饾樃饾槩 饾槾饾槳臋 饾槺饾槹 饾槺饾槹饾樃饾槳饾槮饾槼饾樆饾槫饾槱饾槸饾槳 tuby. 饾槢饾槮饾槸 饾槼饾樁饾槫饾槱 饾樃饾槳膮饾樆饾槵饾槳 饾槷饾槹偶饾槮 饾槪饾樅膰 饾槹饾槵饾槼饾槮饾槾饾槹饾樃饾樅, 饾槩 饾槫饾樆臋饾槾饾樀饾槹饾樀饾槶饾槳饾樃饾槹艣膰 饾槺饾槹饾樃饾樀饾槩饾槼饾樆饾槩饾槸饾槳饾槩 饾槷饾槹偶饾槮 饾槪饾樅膰 饾槼贸偶饾槸饾槩. 饾槕饾槮饾槰饾槹 艣饾槫饾槳饾槮偶饾槵饾槩 饾槸饾槩饾槴饾槶饾槮饾槺饾槳饾槮饾槴 饾槹饾槬饾槫饾槱饾槹饾槬饾樆饾槳 饾槹饾槬 饾槶饾槳饾槸饾槳饾槳 饾槺饾槼饾槹饾槾饾樀饾槮饾槴, 饾樀饾槩饾槵 饾槩饾槪饾樅 饾樃饾樅饾槷饾槩饾槰饾槩艂饾槩 饾樃饾槳臋饾槵饾槾饾樆饾槮饾槴 饾樆饾槼臋饾槫饾樆饾槸饾槹艣饾槫饾槳 饾槳 饾槬饾槪饾槩艂饾槹艣饾槫饾槳 饾槹 饾槾饾樁饾槵饾槫饾槮饾槾 饾樃 饾槰饾槼饾樆饾槮.

饾槑饾槼臋 饾槷饾槹偶饾槸饾槩 饾樁饾槫饾樆饾樅饾槸饾槳膰 饾槪饾槩饾槼饾槬饾樆饾槳饾槮饾槴 饾樃饾槳饾槬饾槹饾樃饾槳饾槾饾槵饾槹饾樃膮, 饾槩 饾樆饾槩饾槳饾槸饾樀饾槮饾槼饾槮饾槾饾槹饾樃饾槩饾槸饾槳饾槮 饾槸饾槳膮 饾樆饾槩饾槼贸饾樃饾槸饾槹 饾樆 饾槺饾樁饾槸饾槵饾樀饾樁 饾樃饾槳饾槬饾樆饾槮饾槸饾槳饾槩 饾槰饾槼饾槩饾槫饾樆饾槩, 饾槴饾槩饾槵 饾槳 饾槹饾槪饾槾饾槮饾槼饾樃饾槩饾樀饾槹饾槼饾槩 饾槷饾槹偶饾槮 饾樃饾樆饾槼饾槹饾槾饾槸膮膰, 饾槾饾槺饾槼饾槩饾樃饾槳饾槩饾槴膮饾槫, 偶饾槮 饾槺饾槹 饾樀饾槼饾槩饾槯饾槳饾槮饾槸饾槳饾樁 饾樃 饾槫饾槮饾槶 饾槸饾槩饾槾饾樀臋饾槺饾樁饾槴饾槮 饾樃饾槳饾槬饾槹饾槫饾樆饾槸饾槩 饾槮饾槵饾槾饾槺饾槶饾槹饾樆饾槴饾槩 饾樃饾槳膮饾樆饾槵饾槳 饾槵饾槩饾樀饾槹饾槬饾槹饾樃饾槮饾槴.鈥

Tak brzmi wst臋p wniosku patentowego z艂o偶onego w dniu 25 stycznia 1947r. dotycz膮cego "Urz膮dzenia rozrywkowego z lamp膮 elektronopromieniow膮" (Cathode-ray tube amusement device) - pierwszej znanej gry wideo.

Ameryka艅scy fizycy Thomas T. Goldsmith Jr. oraz Estle Ray Mann skonstruowali pierwsz膮 gr臋, wykorzystuj膮c analogowe obwody elektroniczne oraz lamp臋 elektronopromienn膮 (CRT).

Goldsmith i Mann zaprojektowali gr臋 tak, aby przypomina艂a wy艣wietlacz radaru z II wojny 艣wiatowej (nad kt贸rym zreszt膮 pracowali na potrzeby US Army podczas II Wojny 艢wiatowej), ale z samolotami lub innymi celami zaprezentowanymi na prze藕roczystej nak艂adce (poniewa偶 wynalazek ten poprzedza艂 er臋 grafiki komputerowej). Gracz obraca艂 pokr臋t艂o steruj膮ce, aby ustawi膰 promie艅 CRT na ekranie. Dla gracza wi膮zka wizualizowa艂a si臋 jako kropka, kt贸ra reprezentowa艂a celownik. Gracz dysponowa艂 ograniczonym czasem na manewrowanie kropk膮, aby wycelowa膰 w samolot, aby nast臋pnie strzeli膰 do niego, naciskaj膮c przycisk. Je艣li wi膮zka padnie w zaprogramowanych wsp贸艂rz臋dnych celu, gdy u偶ytkownik naci艣nie przycisk, w贸wczas wi膮zka CRT rozmywa si臋, symuluj膮c eksplozj臋. Mo偶liwe by艂o zwi臋kszenie poziomu trudno艣ci gry poprzez odpowiednie zmiany w obwodach.

Gra nie zyska艂a jednak komercyjnego sukcesu, ani nie wysz艂a poza faz臋 kilku sztuk prototyp贸w - g艂贸wnie za spraw膮 wysokich koszt贸w. Nie mniej patent US2455992A przyznany 12 grudnia 1948 roku, uwa偶a si臋 za kamie艅 milowy dla bran偶y gier wideo.

Warto tutaj doda膰, 偶e sam Thomas T. Goldsmith Jr. sta艂 si臋 pionierem przemys艂u telewizyjnego stoj膮c m.in. za usprawnieniem 偶ywotno艣ci zestaw贸w telewizyjnych, pomagaj膮c w ich rozpowszechnieniu oraz za pierwsz膮 komercyjn膮 sieci膮 telewizyjn膮 w Stanach Zjednoczonych, do kt贸rej nale偶a艂a pierwsza stacja WTTG dzia艂aj膮ca w Waszyngtonie, nosz膮ca nawet jego inicja艂y. Obszerny zbi贸r artefakt贸w oraz wynalazk贸w Goldsmith'a znajduje si臋 w Bibliotece Kongresu. Thomas T. Goldsmith Jr. zmar艂 w 2009 roku w wieku 99 lat na skutek infekcji po z艂amaniu biodra.

Pozosta艂e artyku艂y

Premiera Sony PSX

Premiera: 13 grudnia 2003
Producent: Sony

13 grudnia 2003 roku w Japonii mia艂a miejsce premiera wyj膮tkowego urz膮dzenia - Sony PSX. W swojej postaci PSX by艂o po艂膮czeniem konsoli PlayStation 2 (ze wsteczn膮 kompatybilno艣ci膮 z grami oraz akcesoriami oryginalnego PlayStation), z cyfrow膮 nagrywark膮 HDD oraz odtwarzaczem DVD.

Czytaj wi臋cej...
 

Prezentacja komputera osobistego Atari 1200XL

Premiera: 13 grudnia 1982
Producent: Atari

13 grudnia 1982 roku w Nowym Jorku odby艂a si臋 konferencja prasowa Atari Inc., podczas kt贸rej zaprezentowano komputer Atari 1200XL, wyposa偶ony w 64kB pami臋ci oraz m.in. obs艂ug臋 a偶 256 kolor贸w (16 kolor贸w w 16 odcieniach).

Czytaj wi臋cej...
 

Premiera konsoli Sega Saturn

Premiera: 22 listopada 1994
Producent: Sega

22 listopada 1994 roku, na p贸艂ki sklepowe w Japonii trafi艂 Saturn - nowej generacji 32-bitowa konsola firmy Sega.

Czytaj wi臋cej...
 

Premiera konsoli Nintendo Wii

Premiera: 19 listopada 2006
Producent: Nintendo

19 listopada 2006 roku, konsola si贸dmej generacji Nintendo Wii pojawi艂a si臋 na p贸艂kach sklepowych w Stanach Zjednoczonych, a dok艂adniej w sklepie ToysRus na nowojorskim Times Square (fot.)

Czytaj wi臋cej...
 

Komentarze do artyku艂u