9 grudnia 1997 roku w Stanach Zjednoczonych odbyła się premiera Quake 2, sequelu wielkiego hitu ze studia id Software.
Quake 2 przyniósł graczom kolejny raz przełomową grafikę, dzięki nowemu silnikowi idTech 2. W odróżnieniu do pierwszej części, Quake 2 dysponował od początku wsparciem dla akceleracji 3D, a dzięki interfejsowi OpenGL oraz Glide szczególnie na kartach 3dfx Voodoo Graphics wyglądał po prostu obłędnie, pozwalając cieszyć oko niebywale płynną rozgrywką z wieloma dostępnymi efektami, w tym m.in. świetlnymi, cieniowaniem, teksturowaniem powierzchni i ich filtrowaniem ("rozmywaniem", aby nie było widać pojedynczych pikseli). A to wszystko w szalonej ówcześnie rozdzielczości 640x480 pikseli, w 16 bitowej głębi kolorów.
Ostra rozgrywka nie mogła się obejść również bez solidnej ścieżki dźwiękowej, za która odpowiedzialny był tym razem głównie Sonic Mayhem! "Descent Into Cerberon" czy "Quad Machine" to niezapomniane klasyki, które nie pozwalają spuścić palca wskazującego z lewego przycisku myszy!
Znając technikalia, pora napisać nieco o fabule, która jest dość banalna. Zacząć trzeba od tego, że ku zaskoczeniu wielu, id Software odeszło od mrocznego, ciężkiego, gotyckiego klimatu znanego z Quake, na rzecz rozgrywki w klimacie Science-Fiction. Nasz protagonista, żołnierz jednostki Marines jako jedyny, który przeżył desant na planetę Cerberon, ma za zadanie zinfiltrować stolicę Strogg'ów w celu likwidacji ich przywódcy, przedzierając się przez zastępy cybernetycznie zmodyfikowanych istot planujących podbój Ziemi.
Kampania dla pojedynczego gracza to całkiem niezły wstęp i przyznać trzeba, że jest bardzo satysfakcjonująca. Jednak Q2 trybem multiplayer stoi, kontynuując to co rozpoczął jego poprzednik półtora roku wcześniej. Sieci lokalne oraz rozgrywki przez internet zapłonęły na nowo, a Quake 2 stał się dyscypliną e-Sportową, skupiając wokół siebie zawodowych graczy, uczestniczących w międzynarodowych turniejach o wielkie stawki i sławę.
Do dziś kultowa mapa Q2DM1 "The Edge" stanowi pierwszy punkt, każdej sesji multiplayer! Quake 2 to również wieloletni tester wydajności sprzętu. Słynna komenda konsoli "timedemo 1, demomap demo1.dm2" wpisywana była miliony razy, na wielu komputerach na całym świecie - również obecnie!
Sieciowe potyczki Quake 2 w trakcie wydarzenia RETROrozrywka w Galerii Łomianki
Quake II: Quad Damage kupisz na GOG.com
Ścieżka dźwiękowa z gry Quake 2
Pozostałe artykuły
Premiera Sony PSX
- Premiera: 13 grudnia 2003
- Producent: Sony
13 grudnia 2003 roku w Japonii miała miejsce premiera wyjątkowego urządzenia - Sony PSX. W swojej postaci PSX było połączeniem konsoli PlayStation 2 (ze wsteczną kompatybilnością z grami oraz akcesoriami oryginalnego PlayStation), z cyfrową nagrywarką HDD oraz odtwarzaczem DVD.
Prezentacja komputera osobistego Atari 1200XL
- Premiera: 13 grudnia 1982
- Producent: Atari
13 grudnia 1982 roku w Nowym Jorku odbyła się konferencja prasowa Atari Inc., podczas której zaprezentowano komputer Atari 1200XL, wyposażony w 64kB pamięci oraz m.in. obsługę aż 256 kolorów (16 kolorów w 16 odcieniach).
Premiera konsoli Sega Saturn
- Premiera: 22 listopada 1994
- Producent: Sega
22 listopada 1994 roku, na półki sklepowe w Japonii trafił Saturn - nowej generacji 32-bitowa konsola firmy Sega.
Premiera konsoli Nintendo Wii
- Premiera: 19 listopada 2006
- Producent: Nintendo
19 listopada 2006 roku, konsola siódmej generacji Nintendo Wii pojawiła się na półkach sklepowych w Stanach Zjednoczonych, a dokładniej w sklepie ToysRus na nowojorskim Times Square (fot.)