Plany

Czyli to co planowaliśmy i to co udało się zrealizować

Czytaj więcej

Cel Milanowskiego Muzeum Gier i Komputerów?

Ratujemy od zapomnienia i utylizacji urządzenia, które na początku lat 90-tych były marzeniem społeczeństwa, a które obecnie skazane są na powolne wymarcie i dogorywanie w piwnicach i garażach. Urządzenia te 30 lat temu dawały nam pierwszą elektroniczną rozrywkę, a dziś mało kto o nich pamięta. MMGiK pamięta i kultywuje pamięć o tych niepowtarzalnych technologicznych wynalazkach!

  • Naprawiamy - o ile uszkodzenia nie są nieodwracalne, a części zamienne dostępne,
  • Odnawiamy - doprowadzamy do stanu jak najbliższemu fabryce (refurbish),
  • Kolekcjonujemy i konfekcjonujemy podzespoły komputerowe.

Zdobycie środków na powstanie stałej lub czasowej ekspozycji kolekcji. W przypadku stałej ekspozycji będziemy walczyć o wpisanie do wykazu muzeów prowadzonych przez osoby fizyczne, uzupełniać zasoby muzeum, prezentować je, realizować wydarzenia i pokazy oraz integrować społeczność sympatyków starych technologii (których jest bardzo wielu i których serdecznie pozdrawiamy!).

Spośród 870 muzeów wpisanych do wykazu (link) istnieją tylko dwa, które traktują bezpośrednio o tematyce komputerów (informatyki) oraz gier (nie liczymy "muzeów Techniki", których tematyka techniczna jest niebywale szeroka, od central telefonicznych po silniki diesla). Sądzimy, że odpowiednia ekspozycja oraz prowadzone wydarzenia, rozpropagują nasze muzeum, oraz ukażą odwiedzającym jaki skok technologiczny nastąpił w minionych 40 latach.

  • Prelekcje - wykłady dla grup zorganizowanych dotyczące różnego rodzaju zagadnień związanych z informatyką, mikrokomputerami, historią, genezą, rozwojem. Przykładowo historia komputerów w pigułce dla dzieci i młodzieży przedszkolnej i szkolnej,
  • Wydarzenia - zorganizowane wystawy tematyczne, giełdy, pokazy, "kawiarenka internetowa", imprezy typu LAN Party,
  • Ekpozycja - prezentowanie eksponatów w ich naturalnej postaci z zachowaniem szczegółów lat 90-tych. Toporne biurka, krzesła, kulkowe myszki z podkładkami, monitory kineskopowe - "jak za dawnych czasów" ;)

Życie płata różne figle. 2020 rok jest trudny dla każdego, a zakładane ambitne plany zdobycia środków na samodzielny lokal i wystawę należy odłożyć póki co między mity i baśnie. Nie ma złudzeń - są to ogromne koszty wykraczające poza nasze możliwości finansowe.

Ale nie składamy broni!

Projekt Milanowskiego Muzeum Gier i Komputerów otrzymuje niebywałą ilość głosów wsparcia i poparcia idących z różnych zakątków kraju. Nasz bardzo aktywny Facebook'owy Fanpage skupia już ponad 1000 osób z całej Polski, emanując wiedzą i pozytywną energią.

Kilka tygodni temu (link) mała część naszych zasobów spoczęła w magazynie tymczasowym - aby już w listopadzie być przeniesioną do wynajmowanej powierzchni z pełnym dostępem! Nie jest to co prawda lokal użytkowo-wystawowy, lecz pozwoli projektowi nabrać jeszcze większego wiatru w żagle i umożliwi pozyskanie wspaniałych eksponatów.

Dlaczego magazyn jest tak ważny?

  • Bez niego nie jest możliwe pozyskanie nowych, ciekawych eksponatów, a wysoka różnorodność = ciekawa oferta!
  • Bez niego możliwości odnowienia i naprawy sprzętu są niskie i mało praktyczne (znakomita część sprzętu wymaga mniejszego lub większego zaangażowania w naprawę i renowację w tym użycie farb, lakierów, środków chemicznych), wymagając ciągłego przenoszenia rozpoczętych renowacji, celem wykonania innej czynności,
  • Magazyn to również bezpieczne składowanie eksponatów w optymalnych warunkach. Pisma drukowane oraz elektronika wymagają niskiej wilgotności oraz odpowiedniego ciepła. Poza tym ważne aby sprzęt nie uległ zniszczeniu wskutek nieprawidłowego jego przechowywania. MMGiK otrzymał wsparcie jednej z dużych firm z branży IT w postaci dużej ilości opakowań antystatycznych, które zabezpieczają karty graficzne, płyty główne i inne podzespoły. (link)
  • Aby móc prezentować sprzęt (dioramy) w jego naturalnej postaci potrzebne są monitory kineskopowe oraz telewizory, a te do najmnijeszych nie należą! ;)

Przestrzeń potrzebna jest również dla przygotowania eksponatów (naprawę, renowację) do lokalnego wydarzenia, które jest aktualnie celem nadrzędnym projektu MMGiK i naszym oczkiem w głowie.

Wydarzenie?

Wydarzenie mające na celu propagację projektu szerszemu gronu odbiorców - mieszkańców Milanówka, powiatu, województwa, a nawet całego kraju. Impreza retro dająca możliwość namacalnego obcowania ze starą technologią komputerową z lat 80-tych i 90-tych oraz grami i gadżetami z tego właśnie okresu. Do tego pokaz postępu technologii procesorów oraz kart graficznych, urzadzeń mobilnych okraszony notkami historycznymi oraz artykułami prasowymi z okresu. Głęboko wierzymy w powodzenie takiego przedsięwzięcia!

Zaangażowanie?

Pomimo w/w trudności MMGiK jest zdeterminowane oraz wysoko zaangażowane w stały rozwój projektu. Dziękujemy naszym fanom oraz przyjaciołom za wsparcie i pomoc! Postawiliśmy sobie poprzeczkę niebywale wysoko, ale nie zawiedziemy Was!

Projekt Milanowskiego Muzeum Gier i Komputerów przekroczył liczbę 1800 osób lubiących lub obserwujących profil na Facebook'u. To ogromna ilość zważywszy na czas w jakim udało się w sposób naturalny zachęcić do polubienia naszego profilu!

Piknik!

Jedno z najważniejszych założeń projektu MMGiK udało się zrealizować 27 czerwca 2021 roku, kiedy dzięki zaproszeniu w udziale w Pikniku z Krówką, przygotowaliśmy plenenrową wystawę. W trakcie pikniku oddalismy do użytku nasze eksponaty i pokazaliśmy, że MMGiK to nie kolejny "retro fanpage", tylko namacalny twór. Nasz starannie odnowiony sprzęt spisał się na medal dostarczając frajdy wszystkim którzy zjawili się na miejscu pod pomarańczowo-niebieskim namiotem.

Zaprezentowaliśmy m.in.

  • Całkowicie odnowiony komputer Optimus z procesorem Intel 486DX2/66,
  • Odnowiony komputer Format z procesorem Intel Pentium 166MMX oraz akceleratorem Voodoo,
  • 8-bitowe komputery Atari 65XE oraz Commodore 64,
  • Konsole do gier Pegasus, Sony, Sega,
  • Stare nośniki danych,
  • Cześć kolekcji laptopów w tym urządzenia z procesorami 80C86, 80286, 486.

Dużym zainteresowaniem cieszyła się również "biblioteczka" ze wszystkimi klasycznymi pismami ze złotego okresu w tym m.in. Bajtek, Top Secret, Gambler, Secret Service, Komputer, Mikroklan, Świat Gier Komputerowych. Choć przez parę godzin imprezy można było przenieść się w czasie!

Chcesz wesprzeć projekt lub przekazać eksponaty?
A może chcesz zostać sponsorem całego projektu?

Napisz do nas: muzeum@mmgik.org lub bezpośrednio w wiadomości prywatnej na Facebook'u