Powstanie: 24 sierpnia 1994
 
Powstanie firmy 3D/fx Inc późniejszej 3dfx Interactive, Inc.

24 sierpnia 1994 złożone zostały dokumenty rejestrujące firmę 3D/fx, Inc. pioniera grafiki trójwymiarowej, znaną później pod nazwą 3dfx Interactive, Inc.

Firma 3dfx Interactive, Inc. zasłynęła w dniu 7 października 1996r. z premiery swojego rewolucyjnego układu 3dfx Voodoo Graphics, zastosowanego po raz pierwszy w akceleratorze Righteous 3D firmy Orchid, będącego kamieniem milowym całej branży komputerowej.

Dzięki lawinowemu rozwojowi w drugiej połowie lat 90-tych zapoczątkowanemu przez 3dfx, komputery raz na zawsze zmieniły swoje oblicze. Nie były już tylko szarymi, szumiącymi kalkulatorami - stały się urządzeniami w pełni multimedialnymi - rozrywkowymi, mogącymi skutecznie konkurować z konsolami Sony PlayStation, Sega Saturn, czy też Nintendo 64, na polu gier z grafiką trójwymiarową.

Zaprezentowany 1 marca 1998r. układ Voodoo 2, podwoił wydajność swojego poprzednika, a jednocześnie umożliwiał połączenie pary akceleratorów w trybie SLI, czyniąc z miejsca firmę 3dfx liderem wydajności przez cały, bardzo dynamiczny w branży rok. W połowie grudnia 1998 roku doszło do przejęcia firmy STB Systems, które jak się później okazało było niejako początkiem końca firmy 3dfx, gdyż m.in. model biznesowy nie przyniósł zakładanych korzyści.

7 kwietnia 1999r. firma 3dfx, zaprezentowała karty graficzne oparte na układzie Voodoo 3, konkurujące na rynku z układami firmy NVIDIA TNT2, ATI Rage 128 oraz Matrox G400/MAX. Karty Voodoo 3 o nazwie kodowej "Avenger", powstały już w zakupionej przez 3Dfx firmie STB Systems i były wyłącznymi produktami firmy 3Dfx. Ten niezbyt udany krok biznesowy spowodował, że nie znajdziemy na rynku żadnych kart opartych na układzie Voodoo 3, produkowanych przez firmy Creative, Diamond czy Asus.

Voodoo 3 było tak na prawdę rozwojowym projektem opartym na lekko usprawnionym jądrze Banshee, które otrzymało drugą i brakującą wcześniej jednostkę teksturującą TMU. V3 jest więc zatem tak na prawdę akceleratorem Voodoo 2 ze zintegrowanym 128 bitowym sterownikiem 2D i podniesionymi zegarami rdzenia. Mały za to diabeł tkwił w szczegółach i pomimo braku wsparcia dla 32-bitowego trybu pracy w 3D, to układ V3 wewnętrznie operował na 32-bitowej palecie barw obniżając jakość obrazu wyjściowego do 16-bitów, przy czym jakość obrazu prezentowała się bardzo dobrze! Karty Voodoo 3 2000 pracowały z zegarem 143MHz a Voodoo 3 3000 z zegarem 166MHz i już na starcie wyprzedzały zegary głównego rywala czyli układu TNT2. Do wydajności dwóch kart Voodoo 2 w trybie SLI brakowało jednak nadal sporo... Jednak wszędzie tam gdzie liczyła się wydajność multiteksturingu, oraz obecne było wsparcie dla API Glide, tam Voodoo 3 przodowało. Quake 3 czy Unreal Tournament były po prostu stworzone dla kart Voodoo 3. W ogólnym rozrachunku karty 3dfx Voodoo 3 nie były co prawda złe, lecz oczekiwania rynku wobec 3dfx były o wiele wyższe, zważywszy na ich osiągnięcia w poprzednich trzech latach.

15 listopada 1999r. firma 3dfx zaprezentowała układy Voodoo 4 oraz 5.

15 grudnia 2000r. firma 3dfx ogłosiła swoją upadłość, z jednoczesnym przejęciem swoich aktywów oraz własności intelektualnych przez firmę NVIDIA.

 

C.D.N.

Porównanie wyglądu gry Need for Speed II SE z akceleracją Glide i software

Nagłowek umowy założycielskiej firmy 3D/fx, Inc.

Reklama 3dfx Interactive Inc.
Pozostałe artykuły

Premiera Shadow Warrior (PC)

Studio: 3D Realms
Premiera: 12 września 1997

12 września 1997r. swoją premierę obchodzi Shadow Warrior, jedna z najbardziej wyjątkowych strzelanek pierwszoosobowych (FPS) w historii.

Czytaj więcej...
 

Premiera Battlefield 1942 (PC)

Studio: Electronic Arts
Premiera: 10 września 2002

10 września 2002 roku, przyszedł na świat Battlefield 1942, zapoczątkowując jedną z najbardziej rozpoznawalnych serii gier komputerowych oraz wytyczając nowe ścieżki dla strzelanek pierwszoosobowych FPS.

Czytaj więcej...
 

Premiera komputera Compaq Deskpro 386

Data wydarzenia: 9 września 1986
Producent: Compaq

9 września 1986 roku, branżę IT zelektryzowała premiera pierwszego komputera bazującego na przełomowym 32-bitowym procesorze Intel 80386. Nie było by w tym nic elektryzującego gdyby nie fakt, że nie dokonała tego firma IBM, a Compaq wraz z modelem Compaq Deskpro 386.

Czytaj więcej...
 

Premiera Legacy of Kain: Soul Reaver (PC)

Studio: Crystal Dynamics
Premiera PC: 8 września 1999

8 września 1999 roku swoją premierę dla komputerów osobistych PC miał Legacy of Kain: Soul Reaver - przygodowa gra akcji ze studia Crystal Dynamics, wydana pierwotnie na konsolę Sony PlayStation kilka tygodni wcześniej, 16 sierpnia 1999r. Posiadacze konsoli Sega Dreamcast musieli poczekać na nią aż do 27 stycznia 2000r.

Czytaj więcej...
 

Komentarze do artykułu