Studio: Epic MegaGames
Premiera: 22 maja 1998
 
Premiera Unreal (PC)

22 maja 1998r. wydana została "nierealna" jak na owe czasy gra - Unreal, ze studia Epic MegaGames (od 1999r. Epic Games) i Digital Extremes.

Unreal opracowywany pierwotnie od 1994r. ujrzał światło dzienne między innymi, dzięki szybkiemu rozwojowi akceleratorów 3D jaki miał miejsce od końca 96r. za sprawą m.in. firmy 3dfx Interactive oraz dzięki firmie Intel, która w 97r. wprowadziła do swoich procesorów Pentium, instrukcje multimedialne MMX (MultiMedia eXtensions).

To właśnie dzięki firmie Intel, która udostępniła programistom Epic, inżynierskie wersje procesorów Pentium MMX, możliwe było osiągnięcie nierealnej jak na owe czasy grafiki i stworzenie silnika graficznego 3D tzw. Unreal Engine, mogącego m.in. operować w pełnej 24-bitowej palecie barw True Color, oraz pozwalając na stworzenie świata z występującymi w nim otwartymi przestrzeniami, bez znaczącego obniżenia wydajności. Był to znaczący krok naprzód w rozwoju grafiki trójwymiarowej i najpełniejsza prezentacja możliwości ówczesnej technologii oraz idealnej kooperacji między producentem sprzętu, a deweloperami.

Futurystyczna wizja świata oraz historia ucieczki "Więźnia 849" z rozbitego statku więziennego Vortex Rikers, sugestywna i wielobarwna grafika oraz niezapomniane udźwiękowienie, pozwoliło Unreal, na przemian ze StarCraft (premiera 31 marca 1998r.), osiągnąć szczyt rankingu najlepiej sprzedających się gier w 1998 roku.

Jak być może się domyślacie po tytule, Unreal zapoczątkował całą serię gier pod tym tytułem, w tym kultowy multiplayer'owy Unreal Tournament, a sam silnik Unreal Engine oraz jego późniejsze wydania, napędzał wiele znakomitych produkcji takich jak m.in. Deus Ex, Clive Barker's Undying, gry z serii Harry Potter, Gears of War, BioShock oraz wiele wiele innych, przynosząc Epic MegaGames olbrzymi sukces komercyjny i sławę.

Ciekawostki
  • Pełna wersja gry Unreal została zamieszczona w wydaniu 04/01 magazynu CD Action.

Unreal Gold kupisz na GOG.com

Pozostałe artykuły

Powstanie pierwszego polskiego joysticka

Data wydarzenia: 28 października 1984

28 października 1984r. powstał pierwszy polski joystick. Konstruktorem tego wynalazku jest Andrzej Krawczyński senior - elbląski elektronik i elektrotechnik, należący do branżowej awangardy lat 70. i 80. minionego wieku.

Czytaj więcej...
 

Intel oraz AMD podpisują wstępną umowę o wymianie technologii dotyczącej mikroprocesorów

Data wydarzenia: 12 października 1981

W związku z wyborem procesora Intel 8086 jako "mózgu" komputera IBM PC, firma IBM wymagała dywersyfikacji dostawcy procesora dla swojego flagowego produktu. Wybór padł na firmę Advanced Micro Devices (AMD), amerykańskiego producenta chipów, który został założony przez innych pracowników Fairchild Semiconductor, 1 maja 1969r.

Czytaj więcej...
 

Premiera Shadow Warrior (PC)

Studio: 3D Realms
Premiera: 12 września 1997

12 września 1997r. swoją premierę obchodzi Shadow Warrior, jedna z najbardziej wyjątkowych strzelanek pierwszoosobowych (FPS) w historii.

Czytaj więcej...
 

Premiera Battlefield 1942 (PC)

Studio: Electronic Arts
Premiera: 10 września 2002

10 września 2002 roku, przyszedł na świat Battlefield 1942, zapoczątkowując jedną z najbardziej rozpoznawalnych serii gier komputerowych oraz wytyczając nowe ścieżki dla strzelanek pierwszoosobowych FPS.

Czytaj więcej...
 

Komentarze do artykułu